ACT – שיטת טיפול מבוססת מיינדפולנס

ACT Acceptance Commitment Therapy

שיטת ה ACT, שהיא שיטת טיפול התנהגותי המכונה "הגל השלישי" (הגל השני הוא CBT), נוצרה בשנת 1986 על ידי סטיב הייז (Steven C. Hayes).

הרעיון המרכזי של שיטת טיפול זו הוא הבנת העולם שבו אנו חיים, הבנת התרבות, ההבנה שהשפה שלנו מביאה איתה צדדים שמאפשרים תקשורת אישית ובין-אישית וגם צדדים קשים יותר של שיפוטיות ואלימות.

ובמילים אחרות – על מה מדובר?

אולי הדרך הפשוטה ביותר להבין את ACT היא על ידי השוואתו ל CBT.

בעוד שבאמצעות CBT אנחנו לומדים לשנות מחשבות ועל ידי כך לשנות התנהגות, הרי שבדרך של ACT אנחנו מקבלים את המחשבות שלנו ונותנים להן מקום, מבלי לרצות לשנות אותן ובלי להיכנס לתוך התכנים שלהן.

אנחנו שמים דגש על הערכים שלנו ועל הדברים שמשמעותיים לנו בחיים, ומכוונים את עצמנו לעברם.

ACT – הלכה למעשה

היכולת ללמוד לראות את המחשבות, את השפה, את הזכרונות והדימויים, רק כמילים ותמונות בלי להתערבב בתוכם (Defusion) מאפשרת תהליך של מיינדפולנס, כלומר נוכחות בגוף, ברגע הזה, וזיהוי התחושות, המחשבות והרגשות שעולים תוך התבוננות ממרחק.

הקבלה של כל מה שעולה (Acceptance) בלי רצון לשנות או להדוף, מאפשרת לנו לקבל את עצמנו ולשאול את עצמנו שאלות, כמו מה משמעותי עבורנו, מהם הערכים שלנו, וכיצד אנו יכולים לחיות במחויבות (Commitment) לערכים אלו, גם במחיר של התמודדות עם קשיים.

ACT - פעולה מוכוונת מטרה וממוקדת
ACT – פעולה מוכוונת מטרה וממוקדת

היכולת להיות נוכח, פתוח לכל מה שמגיע, להיות במודעות מלאה ולפעול על פי ערכים, מפתחת תחושת ערך וממקדת אותנו במטרות שיקרבו אותנו לתחושת חיים מלאים ומשמעותיים.

בטיפולים שלי אני משתמשת בכלים של ACT כדי לתת מענה לכאב או סבל שקורה בהווה בלי צורך לחזור לילדות ולפתוח נושאים כבדים.

בניגוד לטיפול דינאמי שבו חוזרים לנושאי עבר ולשורשיו של כל כאב, הטיפול ההתנהגותי מתמקד ב"כאן ועכשיו", והשימוש הזה מאפשר לנו למצות כיוון טיפולי זה.

טיפול באמצעות ACT מתאים במיוחד לטיפול בחרדות, טראומות ודיכאון.