יש קשר משמעותי ועמוק בין בודהיזם ומיינדפולנס

זה מועיל להבין בודהיזם כמבוא להבנת מיינדפולנס. משמעות המילה מיינדפולנס הינה קשב נוכח או קשיבות למה שמתעורר בי, ולאופן שבו הדברים משתנים בכל רגע.

במילותיו של ג'ון קבט-זין 1971 "מיינדפולנס היא המודעות העולה מתוך הבאת קשב להווה מרגע לרגע באופן מכוון ובלתי שיפוטי"

המיינדפולנס הוא חלק מהבודהיזם אבל בבודהיזם משתמשים במילה סאטיפטאנה סוטרה Satipatthana Sutta שמלמדת איך מפתחים מודעות כאן ועכשיו.

יש קשר משמעותי בין בודהיזם לבין מיינדפולנס
יש קשר משמעותי בין בודהיזם לבין מיינדפולנס

סוגי המודעות שמפתחים באמצעות הסוטרא הזו הן מודעות לנשימה על ידי שאיפה ונשיפה ומודעות לגוף על ידי תשומת לב לתחושות הגוף, תוך כדי הבנת טבעו של הגוף וההשתנות שלו בכל רגע ורגע.

מיקוד תשומת הלב דרך בודהיזם

תשומת הלב שלנו היא כמו קוף קופצני והיא מדלגת ממקום למקום, היא עוברת בין חמשת החושים, מחשבות, זכרונות, דימויים. האיכות שלה מאופיינת בהתמכרות לגירויים.

המדיטציה מאפשרת לנו לעקוב אחרי הקוף הקופצני מתחושה למחשבה ופשוט להתבונן בו, לראות מה עולה בי בלי להתעסק בתכנים. רק להתבונן ולציין לעצמנו: הנה מחשבה, תחושה ורגש.

https://www.youtube.com/watch?v=nOJTbWC-ULc&feature=youtu.be

המילה וויפסאנה (Vipassanā) משמעותה "לראות את הדברים כפי שהם"

לפי הבודהיזם הפרשנות שלנו מתוך החוויה אינה נובעת מהארועים עצמם אלא מהתגובה שלנו לארועים אלה.

האופן בו אנו בוחרים להגיב מעצב את החוויה שתהיה לנו בעתיד.

הפילטרים האישיים צובעים את החוויה, האם מעניין לי? האם אני חווה כעס או מירמור? האם תחושה נעימה של סקרנות? הפילטר הזה הונח בתודעה שלנו בילדות וכשהבשילו התנאים הוא צובע את התודעה.

הבודהיזם מציע לנו מקום של התבוננות וחקירה אישית.

התירגול או מדיטציית הוויפסאנה מאפשרים לנו להתחיל להתבונן בתודעה שלנו על ידי כך שאנחנו ממקדים את תשומת הלב בנשימה ובגוף.

ההתבוננות מאפשרת לנו מרחק ויכולת לזהות תחושות, מחשבות ורגשות ללא תגובתיות.

התגובה לא חייבת להיות  פעילה אוטומטית. ההשתהות מאפשרת מרחב חדש.

כשאנו שמים לב לדפוסים שעולים בנו, ובהמשך גם לתגובות אנו יכולים לבחור פעולות שייטיבו עימנו.

לסיכום

היכולת לאסוף את התודעה (Samatha)

להניח את כל מה שמטריד ולהיות עם הגוף והנשימה (Samadhi)

מאפשרים איכות של חקירה עמוקה ויכולת להתמודד עם מה שעולה ועם מה שמפתיע אותנו.

להיות במקום של חכמהwisdom  (phania) כדי שתהיה לנו ראיה נכונה ופעולה נכונה שייטיבו עימנו.