מיינדפולנס

מיינדפולנס – שורשים בתרבות המזרח

המיינדפולנס המערבי, צמח מתוך הדהרמה (Dharma), הדרך הבודהיסטית בת ה 2500 שנה.

עד סוף המאה ה 19 העולם המערבי לא הכיר את הבודהיזם. הקולוניאליזם הבריטי הוא זה שאיפשר את המפגש בין המזרח והמערב וכך בסוף המאה ה 19 התחילו לתרגם כתבים בודהיסטים לאנגלית וגרמנית.

בשנות השישים של המאה הקודמת הוקמו מרכזים של תנועת הוויפסאנה במערב וכך יותר ויותר אנשים נחשפו לבודהיזם.

ג'ון קבט-זין (Jon Kabat-Zinn)

בשנת 1971 פרופסור לרפואה וביולוג, שעסק גם כמתרגל וויפסאנה (Vipassanā) ויוגה – ג'ון קבט-זין (Jon Kabat-Zinn) ייצר שיטה חדשה מתוך ההבנה של השינויים שהוא חווה בתרגול שלו. קבט-זין פיתח שיטה שנקראת מיינדפולנס כדי לעזור לאנשים שסובלים.

מיינדפולנס מערבי מתבסס על הבודהיזם עם התאמה לקהל המערבי
מיינדפולנס מערבי מתבסס על הבודהיזם עם התאמה לקהל המערבי

הוא יצר את שיטת ה Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR ), קורס של שמונה שבועות שמלמד איך להיות קשובים, נוכחים, להוריד מתח ולהתמודד עם חרדות.

הוא פתח מרפאה באוניברסיטת מסצ'וסטס ובה נתן טיפול בשיטה זו, ופרסם ספר בשם   Full Catastrophe Living: Using the Wisdom of Your Body and Mind to Face Stress, Pain, and Illness (Delta, 1991) שמשמש ספר הוראות ליישום השיטה והפך מיד לרב מכר בארה"ב. באופן זה שיטתו הגיעה גם לשימוש בצבא ארה"ב ולפסיכולוגים, שעל הבסיס הזה יצרו עוד שיטות טיפול מבוססות מיינדפולנס.

מיינדפולנס כדרך חיים

עד כה כתבתי על הדרך שבה המיינדפולנס יונק את מקורותיו מהבודהיזם ועל האופן שבו אנו יכולים לתרגל אותו בתוך המדיטציה. אבל בעצם אפשר להשתמש במיינדפולנס בכל פעולה בחיים.

מיינדפולנס מערבי כדרך בחיים
מיינדפולנס מערבי כדרך בחיים

אני לא חייבת לשבת על כרית בתוך מדיטציה.

מתוך התרגול של המדיטציה אני יכולה לקחת את הנוכחות בגוף ואת הקשיבות לכל פעולה אחרת שאני עושה. למשל אני קמה בבוקר, ורגע לפני שאני מתחילה עם ההמולה והלחץ של היומיום, אני משתהה לרגע, נושמת, מביטה במה שמשתקף דרך החלון ואומרת תודה, על מה שיש לי.

המעבר המיוחד הזה, מהשינה לתוך הפעילות, מביא איתו איכות אחרת לתוך היום.

אני מוצאת שמיינדפולנס בחיי היומיום ושיטות טיפול מבוססות עליו, מאפשרות שינוי רדיקלי בחיים ואיכות חיים טובה יותר.